De senaste dagarna har techjättarna demonstrerat den nya generationens AI. Vi står onekligen inför en spännande framtid med stora möjligheter. Men jag ser också vissa risker. Det gäller för oss att navigera rätt, och för att göra det behöver vi ha en dialog.
Läs gärna och dela. Men framförallt, vad tänker DU i dessa frågor? https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/darfor-riskerar-ai-att-gora-oss-mindre-kompetenta/
Hej @mickekring - som du vet försöker jag att skapa mer effektiva arbetsflöden med hjälp av AI när jag jobbar. Jag skickar dig ett litet öppet videobrev, som förklarar vad jag gör och hur långt jag kommit hittills. Ta gärna en titt på det, och se om du klurar ut ett bra sätt att effektivisera detta, gärna så att andra kan ta det vidare med. Vad tror du?
#prototypandesamhälle #AI #obsidian #arbetssätt #folkbildning
Jag figurerar i Encells nyhetsbrev om AI och livslångt lärande. Det blev en trevlig och bra text tycker jag. https://ju.se/center/encell/kunskapsbank/reportage/reportage/2023-02-22-erik-winero---larare-och-doktorand-med-specialintresse-kring-ai.html
Den nya lärartidningen Vi lärare intervjuade mig om AI:s påverkan på skolan. En poäng som skrivs fram väl är min tanke om att det handlar om så mycket mer än bara risken för fusk, inte minst tvingar utvecklingen inom AI oss att reflektera över vad kunskap egentligen är, vilken kunskap vi behöver lära oss och hur vi skall mäta denna.
Vad tänker ni?
https://www.vilarare.se/nyheter/digitalisering/sa-kan-ai-forandra-larares-arbete-i-grunden/
De bygger halmgubbar. Problemet är den bristande arbetsmiljön inte bristen på karriärmöjligheter.
https://www.dn.se/sverige/regeringen-vill-gora-lararyrket-mer-attraktivt/
A round-up of academic opinion about how to respond to #ChatGPT. Includes @amills, @pfyfe, and me. #LLM https://www.insidehighered.com/news/2023/01/12/academic-experts-offer-advice-chatgpt
Något jag också försökt framhålla är att chatGPT bygger på GPT3, en i sammanhanget gammal teknik. Nu står GPT4 och knackar på dörren; nästa generations språkmodell från OpenAI och den förväntas vara enormt mycket kraftfullare än sin föregångare. Men vad innebär det? Kommer den att kunna gör mer, eller kommer den bara att göra det den redan gör fast bättre (vilket är det troliga, men vilka konsekvenser följer av det?). Frågorna är många. Snart vet vi. Mycket snart.
Alltsedan jag i maj förra året skrev en debattartikel om hur AI hade dödat hemtentan har jag fått frågor om AI och skolan. Och när chatGPT lanserades exploderade intresset. Jag har alltjämt försökt lyfta en mer nyanserad mellanväg. Vi bör inte förbjuda, men vi bör heller inte överlämna oss helt. Det är inte så svart och vitt. Det är inte så enkelt.
Få tekniska innovationer har skakat om så mycket som chatGPT. Intresset har varit enormt och många har starka åsikter, inte minst när det kommer till dess konsekvenser för skolan - ”chatGPT förstör och bör förbjudas!” till ”chatGPT är fullt av pedagogiska möjligheter!”.
SDs senaste utspel om modersmålsundervisning är bara dumt.
1. Modersmålsundervisning leder inte till sämre inlärning av svenska, snarare tvärt om till bättre.
2. En utredning av modersmålsundervisningen gjordes så sent som 2019.
https://www.regeringen.se/4adaaf/contentassets/77ca2476a2b9481098a6f2ec89e94f4a/for-flersprakighet-kunskapsutveckling-och-inkludering--modersmalsundervisning-och-studiehandledning-pa-modersmal-sou-201918
Roligt att Nordegren & Epstein, när de plockat ur highlights från hösten, valde att ta med avsnittet där jag figurerar om chatGPT 😊 (från minut 27) https://open.spotify.com/episode/39WW2cXy1gbVx8AHiYiyTH?si=6I6Bea-QTiqWjyMrxv8YUQ&context=spotify%3Ashow%3A6t0tnFwgQEc8NoYE8VDOPH
För ett tag sedan hade jag nöjet att samtala med Katarina Pietrzak och @carl i podden Livslångt. Vi pratar bedömning i skolan, digitalisering och AI. Det var ett tag sedan vi spelade in (innan chatGPT!), och det har ju onekligen hänt en hel del på området de senaste veckorna. https://open.spotify.com/episode/0SEGDWZILrl9halLxuTBTQ?si=Oa8xT06LRlm7EDBe1ODHxQ
Hur Mastodons första virala meme uppstod:
Journalisten Isaac Schorr på Mediaite publicerar under fredagen en artikel om migrationen från Twitter. Men Schorr har läst fel och tolkat kontot @joinmastodon som ett namn: John Mastodon, ”personen som skapat Mastodon och namngett det efter sig själv”.
Blundern upptäcks igårkväll och boostas av Mastodons riktige skapare Eugen Rochko. Ögonblicken trendar #johnmastodon. Och visar att det går att ha kul även på Mastodon.
Obligatorisk läsning för alla intresserade av forskning! Så väldigt, väldigt bra och läsvärt. https://experimentalhistory.substack.com/p/the-rise-and-fall-of-peer-review
Idag fick jag gästa Nordegren & Epstein för att prata chatGPT och skola. Från ca 10 min i programmet. Om du lyssnat, vad tar du med dig? Vad skulle ni vilja lägga till diskussionen?
https://sverigesradio.se/avsnitt/ar-hemuppgifter-meningslosa-nar-en-smart-chattrobot-kan-fixa-dem
Korken har gått ur. Nu pratar all om det. https://www.svd.se/a/Xb9GQn/ai-oppnar-for-fusk-pa-universiteten
Gymnasielärare i svenska och religion samt doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Upper secondary teacher in swedish and religion, also PhD student in applied IT towards educational science at the University of Gothenburg.